Wspieraj Nas razem z faniMani

Wspieraj nas przy okazji zakupów w sklepach internetowych razem z FaniMani. Zebrane środki przeznaczymy na zakup pomocy dydaktycznych dla SP Zalasewo, zakup sprzętu sportowego oraz rozwijanie Pasji Dzieci.

Czy uczniowie mogą zamienić się rolami z nauczycielami, czy mogą nauczyć czegoś własnych rodziców? A dlaczego nie? Dowodem tego jest niezwykła lekcja programowania, jaka odbyła się w naszej szkole 24 kwietnia br. Zorganizowali ją uczniowie, biorący udział w zajęciach programu #SuperKoderzy Fundacji Orange, dla swoich rodziców.  Na początku lider programu w szkole, Joanna Szulc przedstawiła cele zajęć, opowiedziała, czym jest programowanie i przeprowadziła dwa ćwiczenia wstępne. Pierwsze z nich polegało na ułożeniu sudoku z kart z władcami Polski. Choć rodzice z dużą obawą słuchali instrukcji, okazało się, że nadal pamiętają ważne postaci z historii naszego państwa. W drugim zadaniu rodzice wspólnie z uczniami musieli zaprogramować drogę kraba z jednego pola na drugie przy pomocy podanych poleceń. Obydwa ćwiczenia zostały błyskawicznie rozwiązane przez wszystkie drużyny.

Następne aktywności były już prowadzone przez uczniów. Ignacy i Mateusz zapoznali rodziców (i jedną babcię!) z zadaniami programistycznymi na stronie www.code.org. Dorośli po raz pierwszy mieli możliwość napisania linijek kodu. Okazało się to bardzo wciągającym zajęciem: niektórzy nie czekając już na wyjaśnienia „nauczycieli" przechodzili kolejne, coraz trudniejsze ćwiczenia.

Adam i Marcin pokazali rodzicom, jak założyć konto na stronie www.scratch.mit.edu, a Łukasz i Marcin wyjaśnili podstawy działania Scratcha. Pierwsze zadanie polegające na uruchomieniu duszka i sprawieniu, żeby poruszał się do krawędzi i z powrotem, wywołało sporo emocji, zwłaszcza, kiedy trzeba było sobie poradzić z kotem chodzącym do góry nogami. Każdy z dorosłych poradził sobie znakomicie.

Następnie Kuba i Krzyś zaprezentowali sposób dodawania drugiego duszka. Ostatnie zadanie polegające na zaprogramowaniu spotkania dwóch postaci również nie sprawiło większych trudności naszym uczestnikom. Na zakończenie wszyscy rozwiązali podsumowujący test przy pomocy telefonów i platformy www.quizizz, osiągając rewelacyjny wynik 91%!

Każdy z uczestników otrzymał dyplom uczestnictwa w zajęciach, zaprojektowany przez Olgę.

Okazało się, że programowanie rzeczywiście jest dla wszystkich. Dorośli, mimo początkowych obaw, przekonali się, że kodowanie nie jest takie trudne i może być ciekawą zabawą. Uczniowie mieli okazję sprawdzić, jak to jest być nauczycielem dla kogoś. Byli też dumni ze swoich rodziców (i babci!), że tak świetnie poradzili sobie z przydzielonymi zadaniami.

P1140779

Joanna Szulc

 

Od momentu otrzymania paczek z Fundacji Orange z wielką niecierpliwością czekaliśmy na ostatnie zajęcia, podczas których miały być wykorzystane mboty. Z dużym zaangażowaniem wszyscy przestudiowaliśmy instrukcję składania, podzieliliśmy się na zespoły i przystąpiliśmy do składania i programowania mbotów. Nie było to łatwe zadanie! W końcu nasze robociki śmigały po sali i wykonywały nasze polecenia.

Na początku listopada dostarczono do szkoły trzy tajemnicze paczki zaadresowane do #SuperKoderów. To była prawdziwa bomba w trzech częściach! Nie da się bowiem opisać wybuchów radości towarzyszących rozpakowywaniu paczek: pierwsza zawierała całe mnóstwo gadżetów, takich jak koszulki, smycze, podkładki pod mysz komputerową; druga – 4 tablety Lenovo Tab 3, a trzecia kryła w swoim wnętrzu dwa mboty (dla niewtajemniczonych to wysokiej klasy roboty do programowania). Czyżby pomyłka świętego Mikołaja i przedwczesne wysłanie prezentów? Nie! Wszystko zawdzięczamy Fundacji Orange, a dokładniej zakwalifikowaniu się do programu #SuperKoderzy. Nasz film promocyjny spotkał się z uznaniem komisji rekrutacyjnej i od września bierzemy udział w programie #SuperKoderzy. Spotykamy się we wtorki o godzinie 15.35 w sali 31 i robimy niesamowite rzeczy. Chcecie wiedzieć jakie? Tworzymy historyczne quizy, interaktywne mapy, wykorzystując coraz więcej funkcji programu Scratch. Przy okazji poznajemy też historię początków państwa polskiego. A wszystko to przy użyciu najnowszych osiągnięć technologii informacyjnej. 

superkoder

Joanna Szulc

Już po raz trzeci #SuperKoderzy z klas szóstych spotkali się w sali komputerowej, aby poznawać tajniki programowania i odkrywać tajemnice przeszłości. Główny bohater zajęć - Chronosek, duszek z programu Scratch, otrzymał już wiele zadań od młodych programistów. Przemieszczał się po osi czasu, uczestniczył w quizie na temat początków państwa polskiego, a także wędrował po mapie Polski Bolesława Chrobrego.

Nietuzinkowe zajęcia, nowe umiejętności uczniów i nauczycieli, a przede wszystkim nauka z wykorzystaniem technologii informacyjnej to cechy szkoły XXI wieku.

Joanna Szulc

 

 

superkoderzy1

#SuperKoderzy to ogólnopolski program edukacyjny Fundacji Orange, którego kluczowym elementem jest nauka programowania. Już we wrześniu na lekcjach informatyki w naszej szkole uczniowie klas szóstych poznają podstawy języka programowania Scratch.   W październiku chętni szóstoklasiści będą mieli możliwość wykorzystania swoich umiejętności podczas realizacji ścieżki edukacyjnej „Poszukiwacze skarbów". Razem z tytułowym bohaterem „Chronoskiem" będą podróżować w czasie, badając dzieje dynastii Piastów, doskonalić umiejętności programowania, logicznego myślenia i pracy w zespole.

Monika Mikołajczak, Joanna Szulc