Szukaj

„100-lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Dzieci Programować”

Co to znaczy być Polką i Polakiem? Co to znaczy być patriotą w czasach pokoju, szczególnie jeśli jest się małym dzieckiem? Nie są to łatwe pytania jeśli pracujemy z najmłodszymi, z dziećmi w wieku szkolnym, ale warto je zadawać. Warto rozmawiać z dziećmi o tym, co dla nas ważne, jak postrzegamy swój kraj, co dla nas oznacza patriotyzm, jakie wartości chcemy przekazać kolejnym pokoleniom.

W tym roku szkolnym klasa III d bierze udział w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Uczymy Dzieci Programować”. Dodatkowo uczniowie tej klasy wzięli udział w konkursie „100-lecie Odzyskania Niepodległości z Uczymy Dzieci Programować – podzielmy się radością kodowania”. Był to cykl trzydniowych warsztatów tematycznie związany z Polską, dodatkowo zawierał elementy kodowania. Na zajęciach zostały też wykorzystane roboty Ozobot, które uczniowie kodowali przy pomocy komend – sekwencji kolorowych kwadratów oraz wirtualna mata do kodowania.

Uczniowie w zespołach wykonywali zadania:

1. Jestem Polką, jestem Polakiem – co to dla mnie znaczy? Tworzenie kodu z naszymi wartościami, trasy dla Ozobota. Uczniowie na krążkach z serduszkami pisali za co kochają Polskę oraz w jaki sposób można okazywać miłość do swojej Ojczyzny w czasach pokoju. Następnie wszyscy wspólnie stworzyli trasę do Ozobota, który podróżował pomiędzy sercami wypełnionymi wartościami.

2. Jak zmieniały się granice Polski? – zakodowana trasa z historią w tle. Kolejnym zadaniem było zapoznanie dzieci z wyglądem mapy naszego kraju w latach 1918, 1945 oraz 2018. Uczniowie III d utrwalili też wiedzę na mapie o naszych sąsiadach, ich położeniu, flagach. Następnie w zespołach trzyosobowych zakodowali robota poprzez uzupełnienie trasy barwą oraz dodanie kodów.

3. Znam swój kraj – gra o Polsce. Uczniowie w zespołach losowali pytania z kategorii: znani Polacy, historia Polski, geografia Polski, tradycje Polski, polska literatura, polska muzyka, symbole Polski, polska sztuka i kultura oraz polskie przysłowia. To zadanie najbardziej spodobało się uczniom, dlatego wykonano je dwukrotnie. Pierwszy raz z wykorzystaniem wirtualnej maty do kodowania, a po tygodniu z robotem Ozobot.

Uczniowie podzielili się radością kodowania z rówieśnikami klas III c, II c, I d oraz panią uczącą w oddziale przedszkolnym.

Beata Majocha